Onze visie op leren

Om kinderen te helpen op te groeien tot personen die participeren in de samenleving. Bieden we ze een veilige, geborgen en vertrouwde plek waar ze zich kunnen ontwikkelen. In deze omgeving komen kinderen optimaal tot leren en ontwikkelen. We hebben oog voor de talenten van kinderen en dagen hen uit om optimaal te presteren. We bieden leerlingen ondersteuning waar dat nodig is. We begeleiden leerlingen in het verwerven van kennis en vaardigheden om een zelfstandig, sociaal en kritisch mens te zijn in onze samenleving.

Onderwijsvisie

Het onderwijs op De Wissel legt de nadruk op de ontwikkeling van de zelfstandigheid van de kinderen. We geven ze stap voor stap steeds meer eigen verantwoordelijkheid en spreken ze daar ook op aan. We besteden veel tijd en aandacht aan het samenwerken van en met de kinderen. Daarnaast leren we de kinderen om kritisch naar hun eigen handelen te kijken, zodat ze leren reflecteren en opdrachten binnen de gestelde tijd af te ronden.

Onze visie is gebaseerd op de uitgangspunten van het daltononderwijs. 

Taakgericht

Als leerlingen ’s morgens binnen komen, kunnen ze direct aan de slag. Om de zelfstandigheid van de kinderen te vergroten werken wij met een duidelijke opbouw die begint met een inloop bij groep 1, 2, 3 en 4. Leerlingen weten vooraf bij welk onderdeel ze de dag gaan starten. Deze inloop bevat bekende oefenstof die de kinderen zelfstandig of samen kunnen uitvoeren.De opdrachten in de inloop worden in circuitvorm aangeboden, zodat iedereen alle opdrachten een keer kan doen. Door deze aanpak is de overgang naar de groepen 5, 6, 7 en 8 minder groot.

In de middenbouw en bovenbouw wordt ’s morgens gestart met het principe: binnen is beginnen. Bij binnenkomst pakken de kinderen direct hun daltontaak en gaan aan het werk. Op het bord staat de dagindeling met verschillende instructiemomenten. Door deze manier van werken, kan er makkelijk gedifferentieerd worden in niveau of hulpvraag.

Onderwijs op niveau

De verwerking van de lesstof is vaak terug te vinden op de daltontaak. Ook hierin wordt gedifferentieerd op niveau, in tempo en naar behoefte. Binnen school is ook hier een duidelijke opbouw en doorgaande lijn in hoeveelheid en ruimte voor eigen planning.

De Daltontaak begint bij de kleuters op het digikeuzebord. Een kind begint met 1 taakje en bouwt dit uit naar 4 taken eind groep 2. In groep 3 is er ook een digikeuzebord en aan het begin van de week plannen de kinderen hier hun dagtaak op. 

In groep 4 starten we met de taak op papier en krijgt deze steeds meer inhoud. In de daaropvolgende groepen bouwen we de taak uit en komt er meer ruimte voor eigen planning. Dit als voorbereiding naar de middelbare school.

De leerlingen laten dagelijks door middel van een kort contactmoment of een inleverbak hun taakwerk zien aan de leerkracht en aftekenen, zo wordt er overzicht gehouden. Een korte blik op de daltontaak van een kind laat zien hoe het gaat en of het zich aan de planning houdt zodat de taak op tijd af komt. Door deze dagelijkse vinger aan de pols kunnen wij op tijd ingrijpen om extra stof aan te bieden of tijd in tekorten. Soms is een gesprek, kleine aanpassing of een nieuwe planning voldoende.

Eigen taak naar interesse van de leerling

In alle groepen werken kinderen aan ik-doelen (onderbouw) en eigen leerdoelen (midden en bovenbouw). De kleuters werken hierbij aan vaste doelen die alle kinderen afhankelijk van hun leeftijd doorlopen. In groep 3 komt naast vaste doelen meer ruimte voor eigen inbreng. Vanaf groep 4 gaan de kinderen zelf aan het werk met een ontwikkelplan, dit breidt zich in de daarop volgende jaren steeds verder uit. Aan de hand van coachgesprekken tussen de leerkracht en het kind worden de plannen besproken, bijgesteld, hulp geboden of van materiaal voorzien. Ook worden doelen of het proces op deze momenten gereflecteerd.

Zelfstandigheid thuis

Ouders kunnen de zelfstandigheid die wij uw kinderen proberen mee te geven stimuleren door het kind thuis kleine taken te geven waar ze zelf verantwoordelijk voor zijn. Denk daarbij aan zelf aan en uitkleden, tafel dekken, dier verzorgen, eigen spullen opruimen, eigen tas in en uitpakken enzovoorts.

Kinderen kunnen wanneer ze tegen iets aanlopen dat zelf tegen de leerkracht zeggen of om hulp vragen om. Op school stimuleren wij deze zelfstandigheid door kinderen zelf met elkaar te laten praten en te zoeken naar een oplossing. Deze vaardigheden vinden wij op De Wissel belangrijk omdat de kinderen in hun schoolloopbaan en in de maatschappij  hier veel baat bij hebben!

Overzicht houden

Leerkrachten hebben constant zicht op de ontwikkeling van leerlingen, omdat de leerlingen samen of individueel aan taken werken. Op dat moment heeft de leerkracht de ruimte om verlengde instructie te geven of leerlingen te spreken over (taak)resultaten. Op deze manier houden leerkrachten het overzicht op de groep en de individuen daarbinnen. Er zijn leerlingen die aangepaste verwerkingsopdrachten in de taak krijgen, of leerlingen die juist meer uitdaging nodig hebben. Alle leerlingen krijgen door onze manier van werken een aanbod dat bij dat passend is bij de ontwikkeling.

Leerlingen leggen verantwoording af over de taak die ze gedaan hebben binnen de gestelde tijd. Leerlingen geven reflectie op hun eigen handelen en krijgen feedback mee van de leerkracht.

Van ouders en verzorgers verwachten we dat ze regelmatig met hun kind bespreken hoe het gaat op school en aan welke taken ze werken. Leerlingen krijgen vanaf groep 5 sporadisch leerwerk mee naar huis. Leerlingen in groep 8 krijgen wekelijks huiswerk mee en leren om huiswerk te plannen, in voorbereiding op het voorgezet onderwijs. Wij vinden het belangrijk dat ouders of verzorgers daar naar vragen.